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孔子聖蹟圖 (十一)退修詩書第12課

 

孔子聖蹟圖(孔子的故事):(十一)退修詩書

孔子自齊國回到魯國,為何選擇從事教學,而不願意從政?孔子又是如何選擇學生呢?以上問題,都可以從本課程的學習中得到答案。

此幅退修詩書圖,乃周敬王十六年,魯定公六年,西元前五0四年,孔子在三十八歲時,由齊國回到魯國,此時年已四十八歲,由於季孫大夫當權,僭越職分,家臣陽虎也僭越季桓子主持國政,因此孔子不願意出仕為官,退居在家修詩書、訂禮樂,以講學為志,弟子由各方來受業的很多,包括:顏回、閔子騫、子貢等都陸續來親近,在魯國造成講學的盛況。
孔子的教學重在啟發,所謂不憤不啟,不悱不發,在此圖中,作者描繪出孔門教學的景象,表現出對人物經營的不凡,其中講學者孔子居中席,請教的學生,以恭謹的神態,上前行跪問禮,就教於孔子的座前,其他學生端坐於兩旁傾聽,或思惟、或談論、或翻閱竹簡,配合著講學進度,各個氣度非凡,呈現出孔門中好學的場景。
孔子的學生中有父子檔,如顏回和顏路,曾參和曾點,也有兄弟檔,如孟懿子和南宮敬叔,有本國人與外國人,例如子貢是衛國人,子張是陳國人,這些學生中,年齡有的接近孔子,如冉伯牛、子路等,有的相去甚遠,如曾子、子游、子貢等,有貧如顏回、原憲,有富如子貢,有貴如南宮敬叔大夫,只要能行束脩之禮,孔子沒有不教的,這些正彰顯孔子的教學是有教無類。

 

11. Retired to compile the Classics 
The painting is about Confucius retired to edit the Classic of Poetry and Classic of History. In the 16th year of King Jing of Zhou Dynasty; i.e. the 6th year of Duke Ding of Lu; 504 B.C. Kong Zi was 38 years old. A decade after Confucius returned to Lu from Qi, Confucius was 48 by then. Minister Huan-zi of the Ji-san family usurped the power of Lu’s Duke, while the family was controlled by Yang Hu. Confucius decided not to serve in public office, retired to compile ancient poems and history and to edit Chinese ancient rites and the music; teaching became his aspirations. Students came from afar to follow him and the number grew fast. Yan Hui, Min Zi-qian, and Zi-gong came to follow Confucius at around that time. His tutelage became a spectacle in Lu. He told his heuristic method of teaching: ‘I don’t open up the truth to one who is not eager to get knowledge, nor help out anyone who isn’t anxious to explain.’ The artist tried to describe the school’s atmosphere in this painting. He managed to successfully depict the personae. In the center teaching is Confucius. A student consulted the master in a respectful and cautious manner. He bowed to his teacher and knelt down in front of Confucius before asking questions about the lesson. Students sit on the two sides are listening, thinking, discussing or referring to books; trying to match up to the lessons. Everyone of them are of laudable spirit. A studious mood pervaded the scene of the studying class. Some students in the class were from the same families: Yan Lu and Yan Hui, Zeng Dian and Zeng San were fathers and sons; Meng Yi-zi and Nan-gong Jing-shu were brothers. Some were foreigners: Zi-gong was from the state of Wei, Zi-zhang was from state of Chen. Some of them were of similar age with Confucius, such as Ran Bo-niu and Zi-lu. Some were much younger, such as Zeng-zi, Zi-you, and Zi-gong. Some were poor, such as Yan Hui and Yuan Xian. Some were rich, such as Zi-gong. Some were nobles, such as Nan-gong Jing-shu. Confucius would instruct anyone conformed to present the rite of minimum tutor’s emolument. Confucius’s pedagogic philosophy is to teach all without discrimination.

 

11.退修詩書図
この退修詩書図は周敬王十六年、魯定公六年、紀元前五〇四年のことです。三十八歳の孔子が斉国からに帰ってきた時、孔子はすでに四十八歳でした。季孫大夫がその職分を僭越して、実権を握り、家臣の陽虎も季桓子を僭越して、国政を掌っていたため、孔子は任官しようとせず、自宅に隠居して詩書を修め、礼楽を制定して、講義することを志にしていました。弟子は各方面から多くの人がやってきて、講義を受けていましたが、その中には顔回、閔子騫、子貢等が続々やってきて、親しく教えを受け、魯国に講学の盛況が興りました。
孔子の教学は啓発を重視することにあり、自分で悩み、考えない者には指導しない。自分の考えをなんと言ったら良いか解らないというくらいでなければヒントは与えない。この絵の中で、作者は孔子の教学の様子を描いていますが、人物描写が非凡です。その中で、講義している孔子が真ん中に座り、教えを請う学生は礼儀正しい姿勢です。孔子の前にひざまづいて教えを請い、その他の学生は両脇に座って傾聴しています。或いは考え、或いは議論し、或いは竹簡に目を通して、講学の進度に合わせています。それぞれの度量は非凡で、孔子の学生の好学の情景がよく現されています。
孔子の学生には親子の学生、例えば顔回と顔路、曾参と曾点がいて、兄弟の学生、例えば孟懿子と南宮敬叔もいました。また本国人と外国人もいました。例えば子貢は衛国人、子張は陳国人です。これらの学生の中には、年齢が孔子に近い人、例えば冉伯牛や子路などがいて、相当に離れている人、例えば、曾子、子游、子貢などがいました。また顔回や原憲などのように貧困な人もいれば、子貢のように裕福な人、南宮敬叔のように位の高い人もいましたが、束脩(そくしゅう)を行うことができれば、孔子は教えないことがありませんでした。これらは正しく孔子の教学は、全ての人が教育を受けることができることを顕彰しています。



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